
De reden waarom parfum zo duur is
Je kent het wel. Je staat in de parfumerie tussen al die prachtige flesjes parfum, waarvan de één nog lekkerder ruikt dan de ander, maar dan die prijs! Die liegt er niet om. Ik heb voor je uitgezocht waarom parfum zo duur is en laat jou aan het einde van dit artikel zien dat het ook anders kan.
Luxe product
Parfum is een duur product. Het wordt omgeven door veel luxe en allure. Neem alleen al die prachtige parfum reclames……..het exclusieve straalt er vanaf!
Maar de geur alleen is in de 21e eeuw niet meer voldoende. Merken onderscheiden zich onder andere met de ontwerpen van de flesjes, beloftes over wat een parfum met je doet en de marketing door de bekende sterren.
Marketing
En hierbij kom je al direct bij de kern. De prijs van parfum wordt voor ruim 80% bepaald door marketingstrategieën, de ontwerpen van de flesjes en de luxueuze verpakkingen. De parfumindustrie geeft als reden dat met name de dure parfum ingrediënten de prijs bepalen. Maar daar mag je gerust je vraagtekens bij zetten. Ik neem als voorbeeld amber, een van oorsprong zeer zeldzaam product en populair parfumingrediënt. Natuurlijke amber is door de zeldzaamheid ontzettend duur. Echter tegenwoordig worden deze ingrediënten synthetisch (fabrieksmatig) nagemaakt in grote hoeveelheden, waardoor de prijs fors naar beneden gaat.
4 Ton rozenblaadjes
Ook rozenblaadjes zijn favoriet als geurnoot in veel parfums. Voor het maken van 1 liter rozenolie zijn maar liefst 4 ton rozenblaadjes nodig. Daarmee is rozenolie één van de duurste verkrijgbare etherische olie. Voor 1 liter rozenolie betaal je al snel €3000,-. Dat klinkt natuurlijk ontzettend veel, maar als je bedenkt dat er maar 0,1 – 0,2 ml concentraat (= 1 tot 2 druppels!) nodig is voor de verwerking in parfum, dan vallen de kosten van 0,30 cent enorm mee! Alleen dit laatste wordt ‘natuurlijk’ door de parfumindustrie niet verteld.
Wat zit er nu precies in parfum
Helaas is het ontzettend moeilijk om achter de precieze samenstelling van een parfum te komen en daarmee de exacte prijs van een parfum te achterhalen. Het wordt door de parfumeurs angstvallig geheim gehouden. Wij behoren niet te weten wat een parfum nu eigenlijk kost. Gelukkig heeft de Rekenkamer een scheikundige in de arm genomen om de samenstelling van parfum (in dit geval chanel 5) te achterhalen. Op die manier kon ook de daadwerkelijke kostprijs van het parfum berekend worden. Het zal voor jou intussen geen verrassing meer zijn dat dit maar een paar euro per flesje is…
Psychologisch effect
Ook de consument ZELF werkt mee aan de dure prijs van parfum. Wij willen er veel voor betalen, omdat dit ons een luxe gevoel geeft. Parfum is een exclusief product en dat behoort duur te zijn. De prijs wordt zo mede in stand gehouden.
(H)eerlijke prijzen
Oké, je weet nu dat parfum niet duur hoeft te zijn. In het begin van mijn artikel heb ik beloofd om jou te laten zien dat het ook anders kan. Er is namelijk een parfumproducent welke dezelfde geurconcentraten koopt als de bekende merken, maar de marketing en dure verpakkingen achterwege laat. Dit bespaart jou dus 80% op de prijs. Daarnaast verwerkt deze firma meer geurconcentraat in een flesje, waardoor de geur langer blijft ‘hangen’. Door je aan te melden als FM parfum voordeelklant ontvang je de parfummap met alle 150 geuren en kun je alle geuren (zowel voor dames en heren) rustig thuis proberen en gemakkelijk bestellen in de webshop. Uiteraard zonder enige verplichting.
Stel ook je vrienden op de hoogte door bijvoorbeeld dit artikel te delen.
Links
0 Comments